Systemy sterowania Lewmar

Wyróżniamy następujące typy systemów instalacji sterowania mechanicznego dla jednostek pływających:

Constellation - Dedykowany dla jednostek od 7 do 18 metrów do instalacji na rufie lub w kokpicie centralnym. Obsługuje zarówno modele z jednym jak i z dwoma kołami sterowymi. Jest to najprostszy system mechaniczny wykorzystujący stalowe linki oraz system rolek.

Cobra - System dedykowany dla jednostek z kołem sterowym na rufie. Lewmar oferuje również dostosowane systemy Cobra do zastosowań w kokpicie poza rufą, które są robione na zamówienie. Wykorzystuje cięgna sztywne (tak zwane draglinki), które zapewniają dużą precyzję całego systemu. Przy jednoczesnym zachowaniu niewielkiego, bo zaledwie 1,5 obrotu koła od maksymalnego wychylenia steru na sterburtę do wychylenia maksymalnego na bakburtę.

Mamba - Najbardziej zaawansowany system sterowania oparty na skrzyni biegów oraz głowicach stożkowych. Zapewnia sprzężenie zwrotne i siłę. Może być z powodzeniem stosowany na dużych jednostkach żaglowych oraz np krążownikach błękitno wodnych, czy też na łodziach biorących udział w Pucharze Ameryki.

Schemat przedstawiający systemy sterowania mechanicznego Lewmar



Po wielu latach konserwowania można zauważyć luzy lub poślizgi na kole. Czy można temu samodzielnie zaradzić bez wybierania się do specjalisty?
Okazuje się, że tak. Istnieje seria podstawowych czynności, które można przeprowadzić na własną rękę w celu ustalenia przyczyny problemu tego rodzaju, który może wystąpić, kiedy nie przeprowadza się regularnej konserwacji. W zależności od rodzaju układu sterowniczego postępowanie jest inne.

Constellation

    Jeżeli luz jest wzdłużny, sprawdź czy wszystkie zabezpieczające pierścienie sprężynujące na wale sterowniczym znajdują się we właściwej pozycji.
    Jeżeli luz jest poprzeczny – sprawdź napięcie kabli i wyreguluj je na kwadracie, zgodnie z zaleceniami Lewmar.
    Sprawdź wpust wału sterowniczego – jeżeli jest luźny, należy go wymienić.

Cobra

    Sprawdź zakończenie drążka kierowniczego, które należy wymienić przy pierwszych oznakach zużycia.
    Sprawdź, czy gniazdo wejściowe nie wymaga ponownego wyregulowania położenia w stosunku do innych części.
    Przyjrzyj się wpustowi wału sterowniczego – jeżeli jest luźny, należy go wymienić.

Mamba

    Sprawdź zakończenia drążka kierowniczego, które należy wymienić przy pierwszych oznakach zużycia.
    Sprawdź, czy gniazdo wejściowe nie wymaga ponownego wyregulowania położenia w stosunku do innych części.
    Przeprowadź oględziny skosu i skrzyń redukcyjnych – w razie konieczności wyreguluj ich położenie w stosunku do innych części lub skontaktuj się z punktem obsługi Lewmar.
    Przyjrzyj się wpustowi wału sterowniczego – jeżeli jest luźny, należy go wymienić.

Czy można stosować skórę na koła Lewmar?
Tak, oferta firmy Lewmar obejmuje szeroki zakres skórzanych zestawów wykończeniowych na koła, do których dołączone są instrukcje.

Czy panel pod instrumenty Lewmara będzie pasował do relingu kolumny innego producenta?
Panele Lewmara zostały tak zaprojektowane, aby były jak najbardziej uniwersalne.