Wybór odzieży żeglarskiej

Każdy żeglarz wie, jak ważny jest sztormiak. Jednak nie każdy wie, no co należy zwrócić uwagę przy jego zakupie. Pomimo tego, że jest to najważniejsza część odzieży żeglarskiej, nie pływa się tylko w nim.
Wypływając w rejs ważna jest odzież, w której będziemy płynąć. Od niej będzie zależeć komfort jak i bezpieczeństwo. Na co należy zwrócić uwagę wybierając sztormiak? Czym się kierować? Czy droższy znaczy lepszy? Czy sam sztormiak wystarczy? Ten artykuł powinien odpowiedzieć na te pytania.
Podstawowym zadaniem sztormiaka jest ochrona przed wodą, zimnem i wiatrem. Najprostszym rodzajem sztormiaka jest gumowa kurtka. Ma ona jednak dość poważne wady. Guma nie przepuszcza powietrza, więc świetnie chroni przed wodą, ale jednocześnie nie pozwala oddychać skórze. Tym samym, taki sztormiak nie nada się na dłuższy rejs, gdyż będzie kumulować cały pot. Guma jest też dość sztywna, co sprawia, że znacząco wpływa na ograniczenie swobody ruchów.
Na szczęście wymyślono coś takiego jak membrany oddychające. Zasada ich działania jest prosta. Nie pozwala wodzie przedostać się do środka, ale pozwala żeby para mógł wydostawać się na zewnątrz. O jakości membran mówi współczynnik oddychalności. Im jest on wyższy, tym lepsza membrana, tym samym zapewnia ona większy komfort. Oczywiście większy współczynnik wiążę się z wyższą ceną. Należy go dobierać do rejsu, na który płyniemy (czy też rejsów, w końcu sztormiaka nie kupuje się na jeden rejs). Nie ma sensu kupować sztormiaka szytego z myślą o warunkach oceanicznych jeśli zamierza się sporadycznie pływać po jeziorze.

Sztormiaki można podzielić na 3 grupy ze względu na oddychalność i miejsce rejsów:
-nieoddychające lub oddychające słabo – do żeglowania krótkiego, po wodach śródlądowych
-oddychające dobrze (średnio-wysoki współczynnik oddychalności) – do żeglowania morskiego i przybrzeżnego na średnio-długich dystansach
-bardzo dobrze oddychające (wysoki współczynnik oddychalności) – do żeglowania oceanicznego i morskiego na długich dystansach.

Należy pamiętać, że w sztormiaku przeznaczonym na ocean można pływać na wodach śródlądowych (jeśli komuś oczywiście nie będzie przeszkadzać cena takiego sztormiaka), natomiast sztormiak na wody śródlądowe będzie sprawdzał się w miarę na wodach przybrzeżnych, jednak nie nada się na rejs po otwartym morzu. Tak jak pisałem wcześniej, wybór sztormiaka w dużej mierze zależy od naszych rejsów.
Równie istotną sprawą, co wysoki współczynnik oddychalności, jest sprawa bezpieczeństwa. Sztormiak powinien być w jaskrawym kolorze, posiadać taśmy odblaskowe. Dobrym rozwiązanie jest też kaptur fluorescencyjny. Zapewnia to widoczność osoby, która wypadła za burtę.

Inne ważne cechy sztormiaków, na które należy zwrócić uwagę:

    Kaptur
    Powinien być w jaskrawym fluorescencyjnym kolorze, posiadać kilka ściągaczy pozwalających dopasować kaptur do owalu głowy. Zapewni to lepszą widoczność oraz ochronę przed wodą i zimnem. Usztywniony daszek, zabezpieczy przed deszczem padającym prosto w oczy. W sytuacji, gdy nie posiada takiego daszku, bardo dobrze sprawdza się czapka z daszkiem pod kapturem.
    Mankiety
    Zarówno przy rękach jak i nogach powinny występować podwójne mankiety. Mankiet wewnętrzny, obszyty gumą, zapinany jest na rzepy i chowany pod rękaw (nogawkę). Chroni się w ten sposób przed dostaniem wody do wnętrza sztormiaka (wlewająca się woda przez rękaw to mało przyjemne uczucie). Zewnętrzny mankiet, również zapinany na rzepy, chroni przed zimnem i rozpryskująca się wodą.
    Zamki
    Wszystkie zamki powinny mieć możliwości rozsuwania w dwie strony i być dodatkowo zabezpieczone rzepami na całej swojej długości.
    Kołnierz
    Szczególnie ważny jest przy rejsach morskich i oceanicznych. Musi być na tyle wysoki, żeby zabezpieczał przed wiatrem i wodą lejącą się na szyję, jednak na tyle niski żeby nie utrudniał oddychania. Powinien kończyć się przed nosem, a wersja oceaniczna powinna posiadać dodatkowy rzep, zasłaniający wyższą część twarzy i tył głowy. Dodatkowy rzep tworzy prześwit w kołnierzu, dzięki któremu oddychanie nie jest w żaden sposób utrudnione. Kołnierz ma chronić przed zimnem i dlatego dobrze żeby był podszyty polarem. Kaptur powinien być chowany w kołnierzu, po jego wyciągnięciu i założeniu, wraz z kołnierzem tworzą świetną (i nierozłączną!) ochronę przed wodą i zimnem.
    Kieszenie
    Dobry sztormiak powinien posiadać kilka kieszeni i schowków. Kieszenie boczne, do których można szybko włożyć ręce. Wyjście kieszeni powinno umożliwić wylanie się wody. Kieszenie te służą do szybkiego ogrzania dłoni. Ręce są wkładane tylko na chwilę, dlatego ta kieszeń nie jest zabezpieczona rzepem (lub zamkiem), żeby maksymalnie wydłużyć czas ogrzewania dłoni. Drugim typem kieszeni są kieszenie schowki. Są one zabezpieczone zamkiem lub rzepem (lub tym i tym) przed dostaniem się wody. Schować tam można wszytko co przydatne na jachcie (np. ręcznego GPSa). Trzecim typem kieszeni jest kieszeń na komórkę lub ukaefkę (opcjonalnie również na GPS). Znajduję się ona na wysokości klatki piersiowej, po wewnętrznej stronie sztormiaka lub pod rzepem zabezpieczającym (umożliwia to wyjęcie telefonu, bez konieczności rozpinania zamka). Telefon czy ukaefka jest chroniona w ten sposób przed zamoknięciem.
    Dodatkowe wzmocnienia
    Łokcie, kolana i okolice pośladków są szczególnie narażone na przetarcie. Żeby uchronić sztormiak przed zniszczeniem w tych miejscach stosuje się wzmocnienia z kevlaru.
    Klejone szwy
    Nawet odzież z najwyższym współczynnikiem oddychalności będzie do niczego jeśli będzie przepuszczać wodę na szwach. Klejone szwy doskonale rozwiązują ten problem.
    Komfort ruchów
    Krój szycia sztormiaków jest dość specyficzny. Należy pamiętać, że nie jest to zwykła odzież. Pod sztormiak wkładamy dodatkowe spodnie, bluzę, polar czy sweter (czasami nawet parę sztuk). Właśnie dlatego sztormiaki są luźne, są szyte z myślą o dodatkowym komplecie ubrań pod spodem. Dzięki temu zapewniają swobodę ruchów.
    Wysokie spodnie
    Przy dwuczęściowym sztormiaku należy zwrócić uwagę na spodnie. Powinny być to wysokie „ogrodniczki”. Zabezpieczy nas to przed zamoknięciem ubrań nawet jeśli woda dostanie się pod kurtkę. Elastyczne boki spodni, w ich górnej części, zapewnią komfort podczas włożenia dodatkowej warstwy ubrań.
    Regulacja szelek
    Podobnie jak poprzedni podpunkt dotyczy sztormiaków dwuczęściowych. Szelki powinny być szerokie (uniknie się „wpijania” szelek w ramiona), elastyczne (ułatwione zakładanie i zdejmowanie) oraz posiadać regulację długości.
    Zamek na odpowiedniej wysokości
    Dotyczy to zamka w dolnej części sztormiaka. Zamek na odpowiednim poziomie, nie posiadający wewnętrznego zabezpieczenia, pozwala mężczyznom na korzystanie z toalety bez konieczności zdejmowania spodni sztormiaka.
    Szybkość schnięcia
    Jest to istotna cecha, szczególnie przy dłuższych rejsach. Nie ma nic gorszego niż wypełznąć z ciepłego śpiwora, ubrać mokry sztormiak i wyjść na nocną wartę.

I to by było tyle na temat wyboru sztormiaka. Pomimo tego, że sztormiak stanowi podstawę odzieży żeglarskiej, nie należy zapomnieć o istotnych dodatkach. Niezwykle ważne są buty. O ile sztormiak ma zapewnić widoczność, a tym samym bezpieczeństwo, po wypadnięciu z jachtu, buty zabezpieczają przed tym wypadnięciem. Buty są wyposażone w antypoślizgową podeszwę i na nią należy zwrócić szczególną uwagę przy ich zakupie (nie ważne czy są to buty gumowe czy skórzane). Co do tego co nad podeszwą, zależy od indywidualnych upodobań. Woda zawsze dostanie się do butów, więc mamy dwie drogi postępowania. Mieć buty, które oddychają, podobnie jak sztormiak, przepuszczając wodę ze środka na zewnątrz. W tym wypadku podczas lepszej pogody zapewniamy wysoki komfort dla stopy. Druga opcja to gumowce. Przy ich wyborze należy zwrócić uwagę na giętkość obuwia. Gumowce są wysokimi butami i zbyt duża sztywność gumy, z której są wykonane utrudni nam swobodnie poruszanie się po jachcie. Szczególnie ważna jest giętkość w okolicach kostki. Dobrze jest również żeby gumowce posiadały sznurowane ściągacze. Zapobiegnie to wlewaniu się wody do środka. Gumowce zakłada się pod sztormiak.
Warto również zaopatrzyć się w rękawiczki. Nie jest to droga inwestycja, a każdy żeglarz ją doceni. Rękawiczki zapobiegają otarciom i co najważniejsze chronią przed zimnem. Nie polecałbym jednak zwykłych wełnianych rękawiczek. Po zamoknięciu będzie w nich zimniej niż bez nich. Dobrą opcją są rękawiczki neopropenowe lub wykonane z amry. Działają one (o ile może powiedzieć o rękawiczkach, że działają) na podobnej zasadzie jak pianka do pływania. Podczas styczności z wodą nasiąkają ją, ale cały czas ją w sobie utrzymują (rotacja wody jest tutaj niewielka). Woda zostaje ogrzana przez nasze dłonie i w ten sposób powstaje dodatkowa izolacja cieplna dla naszych dłoni. Wyciskając taką rękawiczkę poleci z niej ciepła woda! Rękawiczki mają chronić nasze dłonie, ale nie mogą utrudniać ruchów palców podczas wykonywania prac na jachcie. Rozwiązaniem są ucięte palce. Można dostać rękawiczki bez palców wskazującego i kciuka lub bez wszystkich palców. Trzeba się tylko zastanowić, które będą wygodniejsze.

Tabele rozmiarów odzieży Plastimo

Odzież XS S M L XL XXL  
Wzrost (m) >1.50 >1.60 >1.70 >1.75 >1.85 +1.85  
Obwód klatki piersiowej (cm) >85 >90 >95 >105 >110 110  
               
Obuwie damskie  
EU 36 37 38 39 40 41  
UK 3,5 4 5 6 6,5 7  
US 5 6 7 7,5 8 8,5  
               
Obuwie męskie
EU 40 41 42 43 44 45 46
UK 6,5 7 8 9 9,5 10,5 11,5
US 6,5 7,5 8,5 9 10 11 12

 

Ubrania XM – najwyższa, światowa jakość.

Jak można przypuszczać, biorąc pod uwagę praktycznie nieprzewidywalne warunki, w odzieży żeglarskiej XM, nic nie pozostawiono przypadkowi.
Oddychalność i wodoodporność, wysoka odporność na światło i blaknięcie, przecieranie, rozwarstwianie, wodoszczelne szwy… To tylko niektóre zalety, tych niezwykle zaawansowanych technologicznie ubrań.
Podczas projektowania odzieży żeglarskiej, nigdy nie zapominamy o tym, że jachting powinien być też dobrą zabawą.

T 8000 Breathable
Czterowarstwowa technologia. Trwały poliamid wodoodporny z powłoką z mikroporami, hydrofilową membraną oraz trykotową warstwą wewnętrzną. Odporność na rozdarcie i przetarcia jest dużo wyższa niż przy klasycznych, konwencjonalnych tkaninach poliamidowych. Wysoka oddychalność oraz wodoodporność.

T 5000 Breathable
Dwuwarstwowa technologia. Hydrofobowa tkanina poliamidowa z hydrofilową warstwą wewnętrzną. Charakteryzuję się dużą odpornością na rozdarcia i przetarcie. Nie gniecie się, izoluje. Zapewnia doskonałą oddychalność i wodoodporność.

Strongflex ®
Wzmocnienia tkanin wykonane z włókien Cordura® oraz Kevlar®. Extremalnie wydajna kombinacja funkcjonalości oraz odporności na użytkowanie.

Zamki
Wszystkie ubrania XM są wyposażone w wytrzymałe zamki YKK® z tworzywa odpornego na osadzanie się soli z wody morskiej.

Poliuretanowe mankiety
W przeciwieństwie do neoprenu, poliuretan lepiej zapobiega przedostawaniu się wody i szybciej wysycha.

Konserwacja ubrań XM
By zachować wysoką jakość i estetyczny wygląd odzieży z serii XM, należy poddawać ją regularnej konserwacji stosując się do wskazówek znajdujących się na metkach każdego ubrania.

- Przepłukać słodką wodą po każdym użyciu w warunkach morskich. Sól jest substancją higroskopijną i gromadzi wodę, co powoduje wychłodzenie ubrania i nieprzyjemne uczucie chłodu przy ponownym ubieraniu.
- Nie należy suszyć ubrań XM przy źródle ciepła (np. na kaloryferze). Każdorazowo ubrania należy dokładnie wysuszyć.
- Ubrania z serii XM można prać ręcznie w temperaturze max. 30°C w słodkiej wodzie. Nie wolno używać zmiękczaczy i wybielaczy. Nie można prasować, wirować i suszyć mechanicznie. Suszenie przeprowadzać w miejscu osłoniętym od bezpośredniego działania promieni słonecznych. Nie przestrzeganie zaleceń dotyczących konserwacji może skutkować utratą właściwości oddychających i wodoodpornych ubrań.