Określenie długości sterociągów, podobnie jak w przypadku cięgien manetki, także nastręcza problemów.

W sytuacji, gdy poszukujemy nowy sterociąg, a posiadamy jeszcze stary, należy odnaleźć nadrukowany na osłonie numer, który zawiera długość wyrażoną w stopach. Jeśli go brakuje, należy zmierzyć długość plastikowego pancerza Y (tak, jak na poniższym rysunku), dodać 46 cm, podzielić przez 30,5 i zaokrąglić w górę do najbliższej liczby całkowitej (oznaczającej długość cięgna w stopach):

  • Y - długość plastikowego pancerza
  • X - szukana długość sterociągu w stopach


(Y + 46) [cm] / 30,5 = X

pancerz sterociągu

Sterociągi, podobnie jak cięgna manetek, produkowane są w rozmiarach różniących się między sobą o długość 30,5 cm (1 stopa). Zatem obowiązuje tutaj identyczna zasada zaokrąglania wymiarów. Jeżeli długość potrzebnego sterociągu jest inna, niż tych znajdujących się w ofercie, należy wybrać cięgno dłuższe (zalecane jest zaokrąglanie rozmiaru „w górę”).

W przypadku nowej instalacji należy określić długość od przekładni sterociągu do podłączenia z silnikiem (rysunek przykładowej instalacji):

schemat przykładowej instalacji sterociągu

A – odległość od środka przekładni do burty (lub pokładu – zależnie od sposobu prowadzenia sterociągu)
B – odległość do pawęży
C – odległość od burty do środka silnika (miejsca podłączenia cięgna)

1. Montaż sterociągu poprzez Tilt Tube:

montaż sterociągu tilt tube

Do sumy wymiarów A + B + C dodać 15 cm i otrzymaną sumę podzielić przez 30,5 cm. Zaokrąglić w górę do najbliższej liczby całkowitej (która określa rozmiar potrzebnego sterociągu).


2. Montaż sterociągu poprzez łącznik przegubowy lub wspornik na pawęży:

montaż sterociągu poprzez łącznik przegubowy

Od sumy A + B + C odjąć 15 cm. Otrzymany wynik podzielić przez 30,5cm i zaokrąglić w górę do najbliższej liczby całkowitej (która określa rozmiar potrzebnego sterociągu).