Kabestany Lewmar w pytaniach i odpowiedziach

Czy można dodać uchwyt ze szczęką samoknagującą do kabestanu standardowego?
Nie, w rdzeniu centralnym kabestanu standardowego nie można zastosować mechanizmu uchwytu ze szczęką samoknagującą. Kabestan samoknagujący ma większą wysokość niż odpowiadający mu kabestan standardowy.

Jakie korzyści daje stosowanie kabestanu samoknagującego?
Kabestany samkoknagujące umożliwiają samodzielne trymowanie i podnoszenie żagli przez jednego członka załogi. Mechanizm samoknagujący eliminuje także konieczność blokowania szotów korbą.

Czy do kabestanu ręcznego można dodać napęd mechaniczny?
Nie, ale, jako że kabestany wyprodukowane w roku 2000 o rozmiarze 40, 44 i 48 posiadają możliwość przekształcenia, można dodać do nich napęd mechaniczny przez usunięcie dysku. Kabestany tego rozmiaru produkowane w latach 1992 – 2000 wymagają dodania rdzenia centralnego specjalnie dostosowanego do dodania napędu mechanicznego.

Co sprawia, że kabestan Lewmar Evo jest łatwiejszy w konserwacji niż inne kabestany produkowane przez konkurencję?
Dzięki zastosowanej nakrętce, demontaż kabestanu nie wymaga użycia żadnych narzędzi. Wszystkie ręczne kabestany Evo firmy Lewmar można konserwować na pokładzie bez konieczności demontowania kabestanu.

W jaki sposób kabestany Lewmar są w stanie zaciskać liny o różnej średnicy?
Kabestany Lewmara wyposażone zostały w uchwyty ze szczękami samoknagującymi, w których zastosowane są sprężyny faliste „Wavespring”. Szczęki zaciskają linę właśnie za pomocą tych sprężyn, które automatycznie dostosowują się do danej średnicy liny.

Jakie elektryczne systemy sterowania oferuje Lewmar?
„E” dostępny dla rozmiarów 40/44/48 kabestanu stanowi ekonomiczne rozwiązanie w zakresie stycznika.
„ELS” to rozwiązanie w zakresie systemu odczytywania obciążenia, zabezpieczenia przeciążeniowego, skrzynki sterującej dostępne dla wszystkich rozmiarów kabestanów.
„EVC” oprócz systemu odczytywania oraz zabezpieczenia przeciążeniowego zapewnia kontrolę zmiennej prędkości poprzez drugi przełącznik pokładowy, podczas gdy oddzielny przełącznik pozwala na zmianę prędkości.
Wszystkie silniki kabestanów elektrycznych firmy Lewmar zapewniają zabezpieczenie termiczne zapobiegając przegrzewaniu się silnika przy podłączeniu do systemów sterujących „E”, „ELS” lub „EVC”.

Czy w ofercie Lewmara uwzględniono wymogi żeglugi w nocy?
Tak, w celu ułatwienia odnalezienia lokalizacji przełączników, Lewmar proponuje podświetlane przełączniki pokładowe. W przełącznikach tych zastosowano pomarańczowe LED o przedłużonej żywotności, podobne do wykorzystywanych w wielu rozwiązaniach w zakresie luminacji tła.